Pomogliśmy już 831 osobom!

Miłośnicy samochodów kolekcjonerskich dobrze wiedzą, że poza Unią Europejską wymarzony pojazd kupić mogą nawet o połowę taniej. Nic więc dziwnego, że handel samochodowy w USA kwitnie. Dodatkowo, sprowadzając auto zza oceanu nie zapłacimy ani cła ani akcyzy. Jednak czym właściwie jest samochód zabytkowy i jakie kryteria musi spełniać?

 

Zwolnienie z opłat osób importujących do Polski stare samochody (spoza UE) to świetna wiadomość dla wszystkich miłośników motoryzacji z duszą. Jednak paradoksalnie, nie ma konkretnej definicji na to, jaki samochód można uznać za zabytkowy.

Jeszcze do niedawna samochody był uważane za kolekcjonerskie zgodnie z kodem 9705 000 Nomenklatury Scalonej. Mimo, że kryteria kodu nie zmieniły się od 2009 roku, to znacznie zmieniły się za to jej interpretacje przez urzędy celne.

W związku z tym osoby, które sprowadziły zabytkowy samochód do kraju w ciągu 5 ostatnich lat mogą mieć nie lada problem. Urzędy celne zaczęły ściągać kolekcjonerów w celu uiszczeniia przez nich zaległych opłat cła i akcyzy, dodatkowo powiększonej o odsetki. Urzędy tłumaczyły się błędem klasyfikacji kodu pojazdu CN 9705 0000 oraz jego zmianą na kod 8703 0000.

Jaka jest definicja pojazdu zabytkowego?

Problem polega na tym, że służba celna nie posiada dokładnej definicji pojazdu zabytkowego. Właściwe interpretacje dla tego terminu oraz właściwej klasyfikacji zawarte zostały w Notach wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej, a jej kryteria zawarte zostały w sekcji XXI danych Not. Idąc dalej, kod CN 9705 0000 określa łączne kryteria, którymi powinni kierować się urzędnicy celni:

  • stan pojazdu musi być zgodny z oryginałem (bez zmian podwozia, układu hamulcowego czy kierowniczego),
  • auto musi mieć co najmniej 30 lat od daty producji,
  • model nie może być nadal masowo produkowany,
  • musi posiadać cechy charakterystyczne danej kolekcji (wysoka wartość, rzadka dostępność, specjalna droga nabycia, wykorzystanie zgodne z przeznaczeniem)

Za samochód kolekcjonerski zostanie także uznany taki, który posiada wysoką wartość historyczną (niezależnie, w któym roku został wyprodukowany), który brał udział w ważnym historycznym wydarzeniu oraz samochód wyścigowy, którego celem i przeznaczeniem było współzawodnictwo, zebranie prestiżowych nagród, sportowe sukcesy w kraju i za granicą.

Samochód uznany będzie za zabytkowy, a my, zwolnieni z opłat celnych tylko pod warunkiem spenienia wszelkich wymaganych kryteriów. W przeciwnym wypadku pojazd silnikowy, zgodny z kryteriami klasyfikacji taryfowej, uznany będzie jako zwykły pojazd wykorzystywany do transportu osób i towarów.

 

http://vat.wieszjak.pl/akcyza/311102,Samochody-kolekcjonerskie-bez-akcyzy-i-cla-z-nizszym-VAT.html

Przewijaj tekst zbliżając kursor do górnej lub dolnej krawędzi ekranu.
Kalkulator kosztów sprowadzenia samochodu
Kurs € w dniu zakupu
Invalid Input
Kurs € w dniu płatności akcyzy
Invalid Input
Cena samochodu
Invalid Input
Ile wynosi pojemność skokowa samochodu?
Invalid Input
Samochód posiada tablice
Invalid Input
Skąd ruszasz w trasę?
Invalid Input
Średnie spalanie auta l/km
Invalid Input
Średnia cena paliwa zł/l
Invalid Input
Gdzie znajduje się samochód?
Invalid Input
Średnie spalanie auta l/km
Invalid Input
Średnia cena paliwa zł/l
Invalid Input